חדשות

רופאי העתיד מתרגלים אמפתיה באמצעות VR

סדנת מציאות מדומה, שפותחה בפקולטה לרפואה בצפת, חושפת רופאים לעתיד במרכז רפואי צפון לחוויית מטופלים בעת קבלת בשורה מרה ומלמדת אותם על ערך האמפתיה בטיפול הרפואי

סטודנטיות בסבב קליני במרכז רפואי צפון עם משקפי VR. צילום: דוברות ביה"ח

פרויקט לחיזוק מיומנות וערך האמפתיה באמצעות טכנולוגיית VR לסטודנטים וסטודנטיות הלומדים בסבבים הקליניים במרכז הרפואי צפון (פוריה) בטבריה. הפרויקט, מטעם הפקולטה לרפואה ע"ש עזריאלי באוניברסיטת בר אילן בצפת, בשיתוף המרכז הרפואי הצפון, מוגדר בתחום החינוך הרפואי.

"בסדנת הפרויקט משתמשים במתן בשורה מרה ככלי להדגים איך רופא אמפתי נותן את הבשורה לעומת רופא לא אמפתי הנותן את הבשורה. אנו עושים זאת בסימולציה אינטראקטיבית, כאשר הצופה יכול לבחור באיזה נקודת מבט הוא רוצה להיות. הבחירה היא בין נקודת מבט של רופא אמפתי/ לא אמפתי, מטופל המגיב לרופא אמפתי/ לא אמפתי", מסבירה ד"ר נעמי דיקמן, יועצת הדיקנית להוראה חדשנית וראש היחידה להערכה ולקידום ההוראה בפקולטה לרפואה בצפת.

הפרויקט, הכולל סדנה המלווה במחקר, מנוהל על ידי ד"ר דיקמן, ד"ר יורי פרליץ, מנהל המחלקה הקלינית בפקולטה לרפואה בצפת ומנהל האגף לאם ולילוד במרכז רפואי צפון, יחד עם בוגר הפקולטה ד"ר דורון קון-שורץ. הסדנה מיועדת לכל הסטודנטים הלומדים בסבבים הקליניים בבית החולים במסגרת לימודי הרפואה, ובקרוב גם לצוות הרפואי, ומטרתה לחזק את המודעות לנושא האמפתיה בקרב רופאים ורופאות לעתיד באמצעות השימוש ב-Virtual Reality. האפליקציה פותחה ועוצבה על ידי חברת Virtualion AR/XR studio.

בתחילת הסדנה הסטודנטים ממלאים את שאלון האמפתיה שפותח באוניברסיטת ג'פרסון, שמטרתו ללמוד על עמדות עמדותיהם בנושא האמפתיה. לאחר מכן הסטודנטים צופים בעזרת משקפי ה-VR בשני סרטונים שהוכנו על ידי צוות הפרויקט. בסרטון הראשון הרופא מבשר בשורה מרה למטופלת בצורה אמפתית. בסרטון השני, הרופא מבשר בשורה מרה בצורה לא אמפתית. המשתתפים צופים בשני סרטונים נוספים מנקודת המבט של המטופלת - איך היא מגיבה לבשורה שהיא מקבלת מהרופא האמפתי לעומת תגובתה לבשורה המרה המתקבלת מרופא שאינו אמפתי.

לאחר הצפייה בסרטונים, המשתתפים ממלאים שנית את שאלון ג'פרסון כדי שהחוקרים יוכלו לבדוק האם ובאיזו מידה חלו שינויים בעמדותיהם. "הצפייה באמצעות המשקפיים העניקה לי הרגשה כאילו אני נמצאת בסיטואציה, מנותקת מהסביבה וצופה בה פעם אחת מעיני הרופא ופעם אחת מעיני המטופלת", מספרת הנא אבו רביעה, סטודנטית בשנה האחרונה בתכנית הארבע שנתית ללימודי רפואה, שהשתתפה בסדנה.

סטודנטית אחרת שיתפה שהיא בעצמה חוותה מתן בשורה מרה מרופא לא אמפתי ולכן התחברה למטופלת בסרטון: "זו היתה חוויה יוצאת דופן וראשונה מסוגה עבורי. זכיתי לחוות מפגש ממקור ראשוני מבלי להיות בפגישה בכלל. חוויתי את הרגשות, האווירה, המבטים, את שפת הגוף ואת האירוע בצורה חדשנית ובלתי רגילה בכלל, והכי חשוב - כזו שמעניקה לי את מלוא הכלים והלמידה להם אני זקוקה".

עד כה השתתפו בסדנה כ-60 סטודנטים. ד"ר פרליץ מסכם ואומר כי "ממצאים ראשוניים של המחקר שלנו מלמדים על עלייה מיידית בחשיבות ערך האמפתיה ותרומתה הייחודית והרבה של הסדנה בתחום זה". בהמשך, לאחר כחצי שנה, כל המשתתפים ימלאו שאלון נוסף וחלקם ישתתפו בקבוצת מיקוד במטרה ללמוד על תרומת הסדנה לטווח הרחוק.

נושאים קשורים:  מרכז רפואי צפון,  הפקולטה לרפואה בצפת,  חדשות,  אמפתיה,  בשורה מרה,  ד"ר יורי פרליץ,  סטודנטים לרפואה
תגובות